Deel dit artikel
Deel dit artikel

Dalende clubinkomsten

Sportief ondernemerschap in tijden van recessie

FOTO: DREAMSTIME.COMFOTO: DREAMSTIME.COM

Ook in de turnsport zijn de gevolgen van financieel mindere tijden te merken. Zorg dat je weet waar de pijnpunten liggen en pas je verenigingsbeleid tijdig aan.

Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft laten zien dat de Nederlandse sportverenigingen sterk afhankelijk zijn van contributies, les- en entreegelden: het gaat om bijna de helft van de inkomsten. Kantineverkopen zijn goed voor een kwart. Subsidies en bijdragen en sponsor- en reclamegelden leveren elk een bijdrage van elf procent.

Uitgavenkant
De uitgaven staan bij economische tegenwind vaker ter discussie dan in een hoogconjunctuur. Dat geldt voor iedereen: voor consumenten (tien procent van de sporters in verenigingsverband overweegt hun lidmaatschap van de club op te zeggen als het financieel slechter gaat), maar ook voor bedrijven: sponsors, met name de kleine lokale bedrijven, overwegen in economisch mindere tijden een verlaging van het sponsorbedrag of het afzien van sponsoring. En ook de clubs zullen wellicht investeringen langer uitstellen. Ten slotte staan met name ook gemeentelijke uitgaven niet zelden onder druk in slechte tijden.

Financieel gezond?
De vraag dringt zich op welke inkomstendalingen bijdragen aan de aantasting van de financiële positie van de clubs. Sponsor- en reclame-inkomsten baren de verenigingen het vaakst zorgen. Een derde van de clubs verwacht een daling van deze inkomsten voor de eigen vereniging en maar elf procent verwacht een stijging. De impact verdient overigens een nuancering omdat circa vier op de tien sportverenigingen geen sponsors hebben. Dit is met name het geval bij kleine clubs die doorgaans minder interessant zijn voor sponsors.

Lidmaatschap
Ongeveer een vijfde van de verenigingen verwacht dat inkomsten uit contributies terug zullen lopen. Hoe kijken de sporters in tijden van recessie zelf tegen hun lidmaatschap aan? Eén op de tien verenigingssporters zegt dat men hierop zou bezuinigen. Een enkeling heeft dat reeds gedaan.

Sportief ondernemerschap
Een recessie is vanuit ondernemersoptiek niet alleen maar kommer en kwel. Juist dan ligt er een uitdaging: er wordt een beroep gedaan op het sportief ondernemerschap van de vereniging. Professionaliteit, lef, creativiteit en geloof in eigen kracht zijn onmisbaar om het hoofd boven water te houden.
Bij een recessie wordt een extra beroep gedaan op het ondernemerschap van de sportvereniging. Dit is in veel gevallen niet eenvoudig, omdat veel verenigingen in economisch goede tijden al alles in het werk moeten stellen om de dagelijkse gang van zaken in goede banen te leiden. Er is echter voldoende aanleiding voor een gezonde dosis zelfvertrouwen. Het is van belang dat de Nederlandse sportverenigingen geloven in hun eigen kracht en die goed weten te (blijven) benutten.

 

Reacties (1)
"TIP: Het zou handig zijn om de datum van publicatie van artekelen te vermelden. Verder ben ik van mening dat het artikel aangekondigd met "Ook in de turnsport zijn de......etc",
vervolgens geheel geent is op de "Nederlandse sportverenigingen" dus veel te breed.
Een duidelijk "appels met peren" geval. De turnsport komt ar aanmerkelijk slechter uit dan clubs met kantine, sponsormogelijkheden en zo voort. Sponsors haken trouwens landelijk gezien af, of je nou groot bent of klein....."
Paul onbekend

Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde downloads
laatste reacties
"Goedemiddag,
Graag zouden ook wij een stappenplan betreffende..."
Update privacywet 2 dagen
"Beste Janntsi,

we hebben gezocht maar er is helaas gee..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Frieda,

je kunt het beste even contact leggen me..."
Topdesk 11 dagen