Deel dit artikel
Deel dit artikel

Communicatie voor bestuurders

Geef beter leiding aan de club door beter te communiceren

FOTO: DREAMSTIME.COMFOTO: DREAMSTIME.COM

Er wordt behoorlijk wat van verenigingsbestuurders verwacht, zoals het voeren van moeilijke gesprekken of het overtuigen van de ALV. Hierbij zijn goede communicatievaardigheden zeer belangrijk.

Een bestuur zwoegt een halfjaar op een topsportbeleid met een sterk opleidingsplan voor de eigen jeugd. Bij de presentatie in de ledenvergadering breekt meteen zoveel kabaal los over de tien euro contributieverhoging die daarvoor nodig is, dat de kern van het beleidsplan niet meer aan bod komt. Met de juiste communicatievaardigheden zijn situaties als deze te voorkomen.

Machtsconflict
Als bestuurslid voer je vaak lastige gesprekken, bijvoorbeeld met een veeleisende sponsor of lastige gemeente. Hoe meer de belangen dan uiteenlopen, hoe meer de spanning oploopt. Zeker als niet alleen de meningen, maar ook de karakters botsen, ontaardt het overleg al gauw in een machtsconflict.

Persoonlijk optreden
Voorkomen dat een gesprek uitdraait in een conflict waarin het niet meer over de inhoud gaat, maar over de vraag wie het voor het zeggen heeft, hangt af van uw persoonlijke optreden. Niet alleen de kwaliteit van uw argumenten bepaalt het effect dat u bereikt. De acceptatie hangt ook samen met uw houding, de sfeer die u creëert en de manier waarop u met bezwaren en emoties omgaat. Gebruik daarbij de volgende ingrediënten:

  • inhoud;
  • sfeer;
  • aanpak.

Niet alleen inhoud
Zoals bovenstaande opsomming al aantoont, is niet alleen de inhoud van belang. Toch besteden besturen juist veel tijd en aandacht aan de inhoudelijke voorbereiding van moeilijke gesprekken of minder populaire beleidsveranderingen. Als u de presentatie en de beantwoording van vragen ook goed voorbereidt, kom je nog beter beslagen ten ijs.

Let dus op zowel de inhoud als de vorm van verschillende belangrijke gesprekssituaties. Zelfvertrouwen groeit (kracht) als jouw argumentatie solide in elkaar steekt en bent voorbereid (aanpak) op de mogelijke reacties (sfeer) van het gehoor.

Vaardigheden
In een goed gesprek draait het uiteindelijk om de volgende vaardigheden:

  • straal rust uit;
  • breng uw argumenten overtuigend naar voren;
  • verwoord de belangen van uw gesprekspartner goed;
  • regisseer het gesprek op een plezierige, natuurlijke manier van de opening naar de afsluiting.
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Goedemiddag,
Graag zouden ook wij een stappenplan betreffende..."
Update privacywet 2 dagen
"Beste Janntsi,

we hebben gezocht maar er is helaas gee..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Frieda,

je kunt het beste even contact leggen me..."
Topdesk 11 dagen