Deel dit artikel
Deel dit artikel

Goed contact met de pers

Gratis publiciteit, naamsbekendheid en een goede naam voor potentiële sponsors: allerlei redenen om goed contact met de pers te onderhouden.

Onderhoud vanuit de gymvereniging een perslijst: welke journalist werkt op de welke sportredactie? Wat is zijn directe telefoonnummer en e-mailadres? En neem vooral zelf het initiatie

Altijd op zoek naar een verhaal
De media is altijd op zoek naar een verhaal. Of het nu de goede prestaties van de club zijn of de inzamelactie voor de nieuwe tribune. Ga er alleen niet vanuit dat een krant, radio- of tv-station zelf achter de noodzakelijke verhalen komt. Daarom is het handig de media te bedienen. Schrijf goede persberichten en stel de media op de hoogte van datgene wat op jouw vereniging gebeurt. Let daarbij wel op je doelgroep: de lokale media is eerder geïnteresseerd in je nieuwe sponsor dan de NOS.

Goed contact
Het is goed te onthouden dat de dames en heren van de pers ook mensen zijn. Ze zitten niet te wachten op een chagrijnige bestuurder of iemand die zijn afspraken niet nakomt. Zorg er daarom voor dat je tijd vrijmaakt voor een interview of een verzoek vanuit de media.

Zorg er ook voor dat de vereniging makkelijk te bereiken is. Vaak moeten verhalen op korte termijn geschreven worden. Als e-mails dan niet snel beantwoord worden of er staat alleen een telefoonnummer van de kantine op de website, loop je kansen mis.

In de toekomst kan je de goede band gebruiken in je voordeel: mocht er in het sportkatern ruimte over zijn dan zal een journalist meer geneigd zijn om zijn of haar positieve contacten te benaderen dan de vervelende of moeilijke.

Ook voor de rest van de club
Zorg dat dit beleid wordt gedragen door hele vereniging. Communiceer het belang van media-aandacht naar je leden en trainers, zodat die de tijd nemen om mensen te woord te staan. Als je weet dat er in een team iemand zit die goed of graag schrijft, vraag hem dan af een toe een verslag te schrijven. Je kunt zo een heel team van mogelijke schrijvers van nieuws om je heen verzamelen.

Beeldmateriaal
Een artikel met een foto valt altijd meer op. Een krant kan echter niet altijd een fotograaf sturen. Zorg als vereniging dan ook voor goede foto’s en stuur ook beeld me met de persberichten. Net als bij de schrijvers zijn er vast in je club ook fanatieke hobbyfotografen die dat maar wat graag doen. Vraag wel om de specificaties voor dit beeldmateriaal: voor drukwerk zijn bijvoorbeeld alleen foto’s van hoge resolutie goed genoeg.

Tags:    Pers PR Promotie Reclame
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Is er in de buurt van Veenendaal een RG vereniging/club?
Ik l..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Mijnheer Kruis,

u kunt het beste zelf de verenig..."
Jubileumspelden 11 dagen
"21 dagen geleden( zie hierboven) heb ik een vraag gesteld en nog g..." Jubileumspelden 13 dagen