Deel dit artikel
Deel dit artikel

Reclame op kleding

Wat is het effect ervan?

Met reclame op kleding bedoelen we het vermelden van de naam of het logo van een bedrijf of een merk op de trainings- en wedstrijdkleding. Dat kan meer dan één uiting zijn.

Houd rekening met de sponsorregels van de KNGU. Het is zaak dat u die regels kent en toepast. Een van de regels is dat het uitdragen van de naam van de sponsor via kleding is toegestaan met uitzondering van de wedstrijdkleding. Hier vindt u de KNGU-regels met betrekking tot sponsoring.

Effect
Reclame op kleding geldt als het kroonjuweel en wordt meestal gereserveerd voor de hoofdsponsor. Toch zijn er vraagtekens te plaatsen bij het effect ervan. Wanneer de betreffende turners niet regelmatig op televisie komen en ook nauwelijks met foto’s de sportpagina’s in de kranten sieren, blijft het bereik beperkt tot het thuis- en uitpubliek dat naar de wedstrijden van het team kijkt.

Hoofdsponsor
Het zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de kleding veel beter kan worden bedrukt met de naam van een andere sponsor. Bijvoorbeeld wanneer de hoofdsponsor vooral belang heeft bij de business-to-businesscontacten binnen de bedrijvenclub, terwijl de aannemer die als co-sponsor optreedt juist heel veel baat heeft bij naamsbekendheid onder het publiek.

Visitekaartje
In de praktijk zal een hoofdsponsor echter niet graag afstand doen van het recht om zijn naam het grootst en het meest prominent op de kleding te zetten, omdat het een visitekaartje is en het zijn status bevestigt. Hij heeft dus het eerste recht, waarbij er duidelijke afspraken moeten worden gemaakt welke rechten er op de kleding overblijven voor de co-sponsors.

Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Is er in de buurt van Veenendaal een RG vereniging/club?
Ik l..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Mijnheer Kruis,

u kunt het beste zelf de verenig..."
Jubileumspelden 11 dagen
"21 dagen geleden( zie hierboven) heb ik een vraag gesteld en nog g..." Jubileumspelden 13 dagen