Deel dit artikel
Deel dit artikel

Social media voor sportclubs

Grotere clubbinding en meer bereik

Ruim 10 miljoen Nederlanders zijn actief met social media. Sportverenigingen hebben echter social media, ondanks het grote bereik en het gratis en interactieve karakter, nog maar mondjesmaat omarmd. Om sportverenigingen wegwijs te maken in de ‘nieuwe’ vorm van communiceren, schreef Martin van Berkel een handboek en ontwikkelde daarbij een ondersteuningstraject over het onderwerp. Hij vertelt waarom sportverenigingen niet kunnen achterblijven met het gebruik van social media.

Als communicatieadviseur bij Rotterdam Sportsupport ben ik dagelijks actief met de amateursport en het communicatievak. In 2010 zagen we dat sportverenigingen achterbleven in het gebruik van social media. Vorig jaar heeft daarom een groep studenten van de Hogeschool Rotterdam een onderzoek verricht naar het gebruik van social media door sportclubs. Dit onderzoek bevestigde de moeizame social media-inzet en vormde de opmaat voor het handboek en het traject.

Verschillende werelden
De essentie is dat de werelden van sportverenigingen en social media vaak ver uit elkaar liggen. De gemiddelde sportbestuurder en pr- en communicatiefunctionaris is in beperkte mate aangesloten op de vele digitale ontwikkelingen die spelen. Meestal weten ze dat ze ‘eigenlijk iets met social media zouden moeten’, maar weten ze niet welke mogelijkheden de club ermee heeft, waar ze moeten beginnen en hoe ze dit moeten aanpakken. Mijn ervaring is dat op dit moment maximaal één op de drie clubs actief is met social media, terwijl dit voor vrijwel iedere club enorm kansrijk is. Om deze reden is mijn doel de verschillende werelden van sportverenigingen en social media bij elkaar te brengen.

De eerste stap die voor verenigingen belangrijk is, is het beantwoorden van de vraag: wie wil ik ermee bereiken en waarom? De keuze van doel en doelgroep bepaalt welke social media-platforms - en ook andere communicatiemiddelen - de club het beste kan inzetten. Ook geeft deze keuze richting aan de inhoud die de club straks op het sociale netwerk gaat plaatsen.

Nieuwe wijn verdient nieuwe zakken
Eén van de redenen dat bijna elke club iets met social media kan, zijn de vele doelstellingen waaraan social media een bijdrage kunnen leveren. Het bereiken van potentiële nieuwe leden, vrijwilligers en sponsoren, het vergroten van de clubbinding en interactie met leden zijn zomaar enkele voorbeelden. Het aanmaken van een account en het lukraak plaatsen van berichten betekent echter nog niet dat social media direct voor resultaat zorgen. Alles draait om waarde en relevantie bieden voor jouw doelgroepen. Als je dat kan bieden, ben je interessant om te volgen. Bovendien creëer je dan de kans dat de club één van de belangrijke eigenschappen van social media gaat benutten: volgers gaan jouw berichten doorcommuniceren. Iedere actie, zoals liken (waarmee social media-gebruikers aangeven een bericht te waarderen), retweeten of delen zorgt ervoor dat een bericht niet alleen in het netwerk van de vereniging verschijnt, maar ook de netwerken van jouw volgers bereikt. De communicatie krijgt ‘olievlekeffecten’ waardoor het bereik van de club stukken groter wordt.

Clubs die nog niet gestart zijn of nog weinig ervaren zijn, hebben vaak moeite met het benutten van de kracht van social media. Ik zie regelmatig dat oude wijn in nieuwe zakken gedaan wordt; berichten die voorheen in het clubblad of op de website stonden, worden nu op Facebook geplaatst. Veel van deze berichten kunnen natuurlijk ook prima – in korte vorm met een link naar het complete artikel op de website – op een social media-platform geplaatst worden, maar social media bieden méér.

Je kunt communicatie interactief maken; de club zendt niet langer als enige de informatie, dit gebeurt met social media juist ook door de doelgroep zelf. Hierdoor ben je als club op de hoogte van wat er bij de achterban speelt, maar kun je vooral ook binding en beleving rond de club creëren. Het ‘nieuwe soort’ berichten dat via social media verspreid kan worden levert hier een bijdrage aan. Korte boodschappen, foto’s, video’s, evenementen en tussenstanden zijn voorbeelden die via media snel en doeltreffend verspreid kunnen worden.

Tennis als voorbeeld
Hoewel ik opmerk dat tennisverenigingen social media benedengemiddeld inzetten, komen twee inspirerende voorbeelden van Rotterdamse tennisclubs. Leden plaatsen op de Facebook-pagina van een van deze clubs berichten als zij op zoek zijn naar iemand om mee te tennissen. Op de Facebook-pagina van een andere tennisvereniging wisselen leden onderling hun bardiensten uit. Als zulke zaken gebeuren, is de waarde en relevantie van Facebook voor in dit geval de leden dusdanig groot, dat zij zich vaak vanzelf aansluiten.

Daarnaast moeten de social media-platforms goed zichtbaar zijn, zodat de club de diverse doelgroepen stimuleert om zich aan te sluiten. Plaats op de homepage van de vereniging de iconen van de platforms waarop de club actief is. Of nog beter: plaats een blok waarin bijvoorbeeld de Twitter-berichten van en/of over de vereniging automatisch verschijnen. Door ook promotie te maken in offline communicatiemiddelen, zoals in een clubblad of op posters, worden nog meer doelgroepen bereikt. Leuk voor in clubbladen zijn bijvoorbeeld de leukste tweets van of over de vereniging van de afgelopen maand.

Social media zijn wat mij betreft een uitstekende aanvulling op de bestaande communicatiemiddelen van een club en meestal géén vervanging ervan. Vooral oudere leden zijn vaak niet of weinig actief met social media. Als je het clubblad minder vaak uitbrengt of stopt en de communicatie alleen online voortzet, dreig je een belangrijke doelgroep niet meer te bereiken. Door te monitoren hoe de communicatiemiddelen van de club gebruikt worden, kan zich op termijn wel een geschikt moment voordoen om veranderingen door te voeren voor de inzet van bepaalde middelen.

Handboek en ondersteuningstraject
In april is het Handboek Social media voor sportverenigingen uitgekomen. Het doel van het boek is clubs op weg helpen met het (beter) inzetten van social media. Aan de hand van voorbereidende stappen, de praktische uitvoering, vele tips en voorbeelden wordt uitgelegd hoe sportverenigingen social media kunnen inzetten. In het boek komen de vijf platforms aan bod die sportverenigingen op dit moment de meest concrete mogelijkheden bieden: Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter en YouTube. Naast het handboek help ik onder - de noemer Clubbereik – sportverenigingen, ook buiten Rotterdam, met ondersteuningstrajecten. Met een twee avonden durend traject maken deelnemers onder andere een concreet social media-plan, waarbij de uitvoering al tijdens het traject start.

Meer op Facebook
Zoals je bij het onderwerp mag verwachten, zijn aan het handboek en het ondersteuningstraject een Facebook-pagina gekoppeld: www.facebook.com/clubbereik. Hier verzamelen sportverenigingen en ik onder meer leuke en goede voorbeelden van het inzetten van social media voor sportverenigingen. Ook is hier meer informatie over het handboek en ondersteuningsmogelijkheden te vinden.

Tags:    Communicatie PR Promotie
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"ligt het aan mij of is dit gewoon een open deur" Contributieverhoging... 21 uur
"https://www.facebook.com/groups/DGTheCoach
deze link werkt niet"
Ik ben Dutch Gymnastics 2 dagen
"Beste Sonja,

Nee je hebt niets gemist, de nieuwe bonds..."
Regelgeving en koste... 11 dagen