Deel dit artikel
Deel dit artikel

Evenementen als inkomstenbron

De meerwaarde van een actieve vereniging

Een evenement organiseren en nog meer werk op de hals halen? Natuurlijk! Want, als de vereniging het goed aanpakt, staat daar veel tegenover.

Denk aan extra inkomsten, nieuwe sponsors en grote tevredenheid onder bestaande sponsors. Meer contact met buurtgenoten, een grotere bekendheid bij het plaatselijke bedrijfsleven en de gemeente. Maar ook publiciteit voor de club, extra baromzet, ledenaanwas en nieuwe vrijwilligers. Tot slot is het een stimulans voor de eigen leden en het kader.

Wat moeten we dan organiseren?
Een evenement kan vele doelen dienen. Ook zaken waar je in de dagelijkse gang van (sport)zaken niet aan toe komt. Bijvoorbeeld het organiseren van een toernooi voor de laagste jeugdteams. Maar de vereniging kan ook iets organiseren dat inspeelt op een geconstateerde behoefte. Bijvoorbeeld lokale senioren die op zoek zijn naar sportieve ontspanning. Een school waarvan men de leerlingen wil laten kennismaken met een specifieke sport. Een bedrijf dat op zoek is naar een middag actief vermaak voor klanten of medewerkers. Daar kan een de vereniging prachtig op inhaken door concrete evenementen te ontwikkelen, die ze vervolgens kan ‘verkopen’.

Tijd en energie
Het organiseren van een goed evenement kost veel tijd en energie. Er moeten ook kosten worden gemaakt op een moment dat nog niet bekend is of het evenement geld gaat opbrengen of juist gaat kosten. Het komt ook voor dat bestaande sponsors hun onvrede uiten, omdat ze het gevoel hebben gepasseerd te zijn.

Sponsoring
Er is een teneur dat bedrijven steeds vaker de voorkeur geven aan sponsoring van evenementen. Dat heeft te maken met het incidentele karakter van een evenement. Een goed evenement staat volop in de belangstelling, maar altijd voor een beperkte tijd. Dat betekent voor sponsors dat ze kunnen toewerken naar die periode en zich daar volledig op kunnen concentreren. Het maakt het sponsorship concreet en overzichtelijk.

Conflicten voorkomen
Bestaande sponsors hebben altijd het gevoel dat ze toegang tot en rechten hebben op alles wat er bij de gesponsorde vereniging gebeurt. Daar betalen ze immers voor, althans dat vinden zij. Je kunt dit voorkomen door in de onderhandelingen met sponsors duidelijk te maken welke rechten ze wel hebben en welke activiteiten van de vereniging daar niet onder vallen. Naast alle regels is het vooral van belang dat je bestaande sponsors goed blijft informeren over op handen zijnde ontwikkelingen en hen ook duidelijk maakt wat hun positie daarbij is.

Wat heeft de vereniging de sponsor te bieden?
Je kunt pakketten aanbieden zoals je dat ook doet voor de andere sponsormogelijkheden van de vereniging. Zorg voor een duidelijk verschil tussen de rechten van de reguliere verenigingsponsors en de evenementsponsors. De evenementsponsor is er alleen voor het evenement, dus voor een korte periode, met rechten die alleen op het evenement van toepassing zijn. Dat moet dus in alles naar voren komen. Verder kun je voor een evenement specifieke onderdelen laten sponsoren als de finale, de borrel of het kinderentertainment.

Speel tot slot in op de behoefte van een potentiële sponsor. Is het hem te doen om plaatselijke aandacht, het introduceren van een nieuw product, het entertainen van belangrijke klanten, het tonen van maatschappelijke betrokkenheid, het werven van nieuwe medewerkers? Verwerk dat in je aanbod. Soms is het nog beter daar een speciaal evenement voor te ontwikkelen.

Tags:    Evenement Sponsoring
Reacties (1)
"ik vind deze pagina zeer onnuttig omdat het zeer weinig nuttige informatie bevat ik zou daarom willen dat jullie deze pagina aanpassen" nick onbekend

Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Hi, we hebben een lid per 10 mei ingeschreven. En deze zegt nu al w..." Contact 13 dagen
"Hallo KNGU,


Ik zag op de site van knltb dat zij..."
Verzorg je website! 20 dagen
"Beste Karin,

voor meer informatie over onze freerunkar..."
Freerunkar onbekend