Deel dit artikel
Deel dit artikel

Gezamenlijk leden werven

Samenwerking met andere clubs levert leden op

FOTO: DREAMSTIME.COMFOTO: DREAMSTIME.COM

Door een ledenwervingsactie met andere verenigingen uit de stad te organiseren, kun je veel meer effect sorteren.
 

Zijn er in de stad meerdere verenigingen die van plan zijn in de aanloop naar het komende seizoen een ledenwerfactie te organiseren? Bekijk dan eens de mogelijkheden dat samen op te pakken. Promoot samen sport in jouw stad en profiteer van de inspanningen van een gezamenlijk project.

Gemeente ondersteunt
Afhankelijk van de situatie kan het initiatief liggen bij één of meer clubs, die zich bij de gemeente melden met de suggestie voor de actie. Of wellicht komt het initiatief van een verenigingsmanager van de gemeente. Zaak is dat de gemeente samenwerking tussen de clubs binnen de stadsgrenzen graag ondersteunt. Daarmee kunnen de clubs een veel grotere actie op touw zetten dan binnen hun eigen geledingen.

Promotiedag
De sportpromotiedag binnen de gemeente kan worden voorbereid door een werkgroep of commissie, waarin de deelnemende clubs en de gemeente vertegenwoordigd zijn. Vaak zijn er ook nog financiën uit potjes als de Sportimpuls beschikbaar, waardoor nog meer georganiseerd kan worden.

Gezamenlijke promotie, individuele programmering
Er kunnen posters en flyers worden ontworpen, een gezamenlijke internetpagina op de website van de stad en er kan een algemeen persbericht uitgaan. Aan dit persbericht kunnen de deelnemende clubs een alinea toevoegen, zodat ook de lokale activiteiten gecommuniceerd kunnen worden.

De clubs kunnen gezamenlijk activiteiten plannen, maar ook een eigen invulling aan de dag geven. Denk aan een programma voor verschillende doelgroepen als dreumesen, tieners of 45+.

Evaluatie
Het is goed om een paar weken na afloop de de promotiedag te evalueren. Men kan dan nagaan of de clubs ook daadwerkelijk nieuwe leden hebben overgehouden aan de actie. En of een herhaling van de dag in de toekomst zinvol en wenselijk is en wat men dan anders zou doen.

Tips voor een gezamenlijke promotiedag

  • Stel een gezamenlijk raamwerk vast voor de opzet en de communicatie.
  • Laat de deelnemende clubs de invulling op hun eigen locatie bepalen.
  • Creëer een klein pr-groepje met afgevaardigden van drie tot vier clubs.
  • Zorg dat elke deelnemende club één aanspreekpunt heeft voor de promotiedag.
  • Huur gezamenlijk een demonstratieact in om de activiteiten op de locaties van de clubs een extra impuls te geven.
  • Plan de dag in een periode waarin de kans het grootst is dat mensen lid worden.
Tags:    Promotie
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Beste KNGU,

In een van de gemeentelijke zalen is brand..."
Verzekeringen 5 dagen
"hi im looking for a sponsor im a gym anthousiast but i cant afford ..." Voorbeeld sponsorcon... onbekend
"Met de nieuw kabinetsplannen inzake de wet DBA zou er zomaar eens e..." Wet werk en zekerhei... onbekend