Deel dit artikel
Deel dit artikel

De waarde van een sponsorpakket

Sponsoring is veel meer dan een sluitpost

Het is gelukt: de vereniging staat op het punt een overeenkomst met een sponsor te sluiten. Wanneer weet je of je een goede deal sluit?

Verenigingen doen zichzelf vaak tekort door op de begroting ‘sponsoring’ als sluitpost te gebruiken. Dat betekent dat ze alleen proberen om tekorten op te vullen met sponsoring, terwijl er mogelijkerwijs veel meer te halen valt. Door te redeneren waar sponsorgeld aan besteed kan worden, creëer je als vereniging niet alleen voor jezelf duidelijkheid maar ook voor de sponsor. Die zal daardoor meer geneigd zijn tot het beschikbaar stellen van geld.

Waarde van sponsoring
Als de eerste stap eenmaal gezet is, moet je weten om welk bedrag je als vereniging moet vragen? Er zijn vier elementen die de waarde van sponsoring bepalen:

  • de communicatieve waarde heeft te maken met de hoeveel mensen die een bedrijf kan bereiken door de sponsoring en hoe vaak dit gebeurt. Een goede indicatie voor het bedrag dat hierbij hoort, is het prijskaartje van een advertentie in de lokale krant.
  • de associatieve waarde wordt bepaald door de status en de bekendheid van de club. Hoe hoger de club speelt en hoe meer aanhang zij heeft, des te hoger is de associatieve waarde. De sponsor betaalt voor dit clubimago;
  • de hospitalitywaarde is de waarde van de activiteiten waarbij je de sponsor betrekt. Hoeveel zou een bedrijf bijvoorbeeld kwijt zijn voor normale wijnproeverij en hoeveel kan jij als gymnastiekvereniging voor eenzelfde evenement van dat bedrijf vragen? Zorg je eenmaal voor succes, dan kan je uiteraard om een hogere bijdrage vragen;
  • de marktwaarde van sponsoring is afhankelijk van het bedrag dat gelijkwaardige partijen voor sponsoring vragen. Het heeft geen zin om als club een veel hoger bedrag te vragen voor een reclamebord langs het veld als een naburige club hetzelfde bord voor de helft van het geld plaatst.

Afstemmen
Het maken van een lijst met sponsors is de volgende stap. Er zijn drie groepen sponsors:

  • bedrijven en/of personen die betrokken zijn bij de vereniging;
  • bedrijven waar al een zakelijke relatie mee bestaat;
  • overige bedrijven.

De cruciale vraag die je als gymnastiekvereniging moet stellen, is of je met jouw club de beoogde sponsor verder kan helpen. Vaak kan je door middel van een eenvoudig onderzoek achterhalen of een bedrijf wel of niet op zoek is naar naamsbekendheid, nieuw personeel of het tonen van maatschappelijke betrokkenheid. Stem als vereniging je plan op de sponsor af.

De KNGU stelt regels aan sponsoring. Deze regels staan in hoofdstuk 6 'Sponsoring en reclame' van het huishoudelijk reglement van de KNGU.

Tags:    Netwerken Sponsoring
Reacties (2)
"Als ik klik op "hier" bij hier zijn de regels KNGU bij sponsoring kom ik op een scherm met alleen maar logo's. Niet bij de regels.
mvg"
Steven Blom onbekend
"Beste Steven,
Dank je wel dat je ons attendeert op een niet werkende link. De link werkt weer.
Met vriendelijke groet,
Sonja Kroeze"
Sonja Kroeze onbekend

Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"ligt het aan mij of is dit gewoon een open deur" Contributieverhoging... 21 uur
"https://www.facebook.com/groups/DGTheCoach
deze link werkt niet"
Ik ben Dutch Gymnastics 2 dagen
"Beste Sonja,

Nee je hebt niets gemist, de nieuwe bonds..."
Regelgeving en koste... 11 dagen