Deel dit artikel
Deel dit artikel

Goede sponsorrelaties

Behouden is beter dan werven!

Investeren in de relatie met je sponsors loont. Sponsors behouden kost ook inspanning, maar beduidend minder dan nieuwe zoeken.

Als je de sponsor eenmaal hebt aangetrokken, begint vervolgens de intensieve fase van het opbouwen van de relatie. Die is belangrijk voor het behoud, en kost verhoudingsgewijs veel tijd en energie. Binnen verenigingen is het soms moeilijk iemand te vinden die bereid is om voor een langdurige periode zo’n karwei op zich te nemen. In dat geval is het inschakelen van een commercieel manager een optie. Want de nieuwe sponsor moet het gevoel krijgen goed terechtgekomen te zijn.

Binden van sponsors
Goed relatiebeheer is het sleutelwoord voor het succesvol behouden van sponsors. Alleen door waar te maken wat er afgesproken is (bij voorkeur nog iets meer), is de kans groot dat de bestaande sponsors de samenwerking verlengen en u weer makkelijk nieuwe sponsors kunt vinden. U kunt immers bewijzen dat u uw afspraken nakomt.

De ervaring is echter dat al direct na de toezegging van de sponsor de aandacht verslapt. Dikwijls volstaat men met het versturen van alleen een factuur. Er wordt dan vreemd opgekeken als de sponsor aan het einde van de contractperiode de samenwerking beëindigt.

Tips voor verenigingen

  • stel een professioneel aanspreekpunt aan voor sponsorzaken. Bedrijven weten dan dat ze serieus genomen worden en dat hun belangen goed behartigd worden. Dit betaalt zich letterlijk en figuurlijk terug;
  • verdiep je in het bedrijf, beperk je niet tot het binnenhalen van de jaarlijkse bijdrage;
  • geef voldoende terug, zelfs meer terug dan wat formeel is afgesproken;
  • sponsors vinden en een relatie met ze opbouwen kost tijd en energie. Overweeg daar iemand voor in te schakelen als je er als vereniging zelf niet voldoende tijd in kunt steken of er geen geschikte mensen voor hebt;
  • probeer de looptijd van je sponsorcontracten te spreiden zodat je niet het risico loopt ineens zonder sponsors te staan;
  • zoek niet alleen naar enkele ‘grote vissen’, maar creëer een brede basis. Dit maakt de vereniging minder kwetsbaar;
  • investeer in de relatie met je sponsors. Breng ze met elkaar in contact of organiseer leuke dingen voor ze.

De KNGU stelt regels aan sponsoring. Deze zijn hier terug te vinden.

Tags:    Sponsoring
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Is er in de buurt van Veenendaal een RG vereniging/club?
Ik l..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Mijnheer Kruis,

u kunt het beste zelf de verenig..."
Jubileumspelden 11 dagen
"21 dagen geleden( zie hierboven) heb ik een vraag gesteld en nog g..." Jubileumspelden 13 dagen