Communicatie & Sponsoring

Onder het thema Communicatie & Sponsoring vind je als bestuurder de informatie, die je kunt gebruiken voor zowel je interne als je externe communicatie. Online en offline communicatie vinden een plek. Verder wordt hier het thema sponsoring behandeld, en ook het onderwerp sportpromotie. De KNGU nieuwsbrief voor clubbestuurders vind je hier ook terug. 

Waarom vertrekken leden eigenlijk?

Het behoud van leden is een belangrijk speerpunt waar veel verenigingen nog op kunnen winnen. Vraag vertrekkende leden daarom om de reden van hun afscheid. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je niet doorhebt dat er sprake is van een negatieve trend. Dat betekent dat er elk jaar steeds meer leden vertrekken en minder leden bij komen. Zo’n situatie vereist daadkracht van het bestuur. Kijk ook naar wanneer de meeste mensen vertrekken. Heb je eenmaal een overzicht, dan kan je als bestuur conclusies trekken en maatregelen nemen. Als blijkt dat het regelmatig voorkomt dat leden aangeven het lidmaatschap op te zeggen omdat ze niet genoeg tijd hebben, kan een wat vrijblijvender aanbod op andere tijdstippen een oplossing zijn. Ook een positieve trend moet je overigens goed in de gaten houden. Je wilt als bestuur immers de controle over het reilen en zeilen van de vereniging houden. Als je geen idee hebt wat je vereniging aantrekkelijk maakt, ben je als bestuur letterlijk en figuurlijk stuurloos. Je moet, met andere woorden, je vereniging af en toe onderwerpen aan een marktonderzoek: zet positieve en negatieve punten op een rijtje.

Weet wat je website waard is

Weet jij hoe vaak de verenigingswebsite wordt bezocht en wat de meest populaire artikelen zijn? Weet jij of de banner van die sponsor daadwerkelijk door de bezoekers wordt aangeklikt? En of je bezoekers de informatie die ze zoeken ook kunnen vinden? Nee? Dan is het hoog tijd daar verandering in te brengen. Want je wil toch aan je (potentiële) sponsors kunnen laten zien welke waarde het heeft om op jullie verenigingssite een plekje te krijgen. Via Google Analytics kan je gratis de statistieken van je website in de gaten houden. Zo kom je erachter hoe vaak elke pagina van jouw site wordt bezocht of hoeveel tijd de bezoekers op jouw site doorbrengen. Ook kom je erachter waar de bezoekers op jouw website naar op zoek zijn. Op deze manier kan je je site beter aanpassen zodat het gebruikersgemak wordt verhoogt. Ook houdt Analytics bij hoe lang het duurt voor bepaalde pagina’s worden geladen. Als er problemen zijn op de site, ben jij dus de eerste die dat weet. Dit is overigens slechts een klein deel van alles wat geanalyseerd kan worden.

Kijk voor meer informatie op www.google.com/analytics. Daar staat ook hoe je aan de slag kunt gaan met het programma onder het kopje Leren en ondersteuning.

laatste reacties
"Hallo Rianne,

Elke club met een keurmerk nijntje Bewee..."
Overzicht nijntje Be... 5 dagen
"Hebben jullie ook promotiemateriaal beschikbaar voor het nijntje-di..." Overzicht nijntje Be... 8 dagen
"en hoe zwaar is dan de freerunkar..?
en staat deze altijd in ..."
Freerunkar 26 dagen