Deel dit artikel
Deel dit artikel

Gym en merchandising

De club als merk: Waarom niet?

In de professionele sportwereld is merchandising sinds jaar en dag een begrip, maar ook amateurclubs kunnen er baat bij hebben.

Een gymvereniging moet er dan wel voor zorgen dat de clubnaam een merknaam wordt in de lokale of regionale omgeving. Als de club daar creatief genoeg in is, ligt er veel geld in het verschiet.

IJzersterk betekent consequent
De belangrijkste gemene deler van succesvolle merken is dat ze allemaal ijzersterk zijn. Als gymclubs zich dus willen profileren met hun clubnaam, dan zullen ze net zo moeten handelen. Als je bijvoorbeeld de ene keer Gymvereniging De Sprong gebruikt, en de andere keer alleen De Sprong, ben je niet rechtlijnig genoeg.

Professioneel
Het is dus belangrijk consequent te zijn. Niet alleen wat betreft de clubnaam, maar ook met andere zaken die specifiek op de vereniging betrekking hebben. Zo kies je bij een logo voor een bepaalde kleur en een bepaald lettertype. Daar moet je dan ook niet van afwijken. Het staat niet professioneel als het logo met knip- en plakwerk in elkaar is gezet, of als de kleur blauw anders is dan in het officiële logo.

Verspreiden als een olievlek
Staat de basisuitstraling van de gymvereniging eenmaal als een huis, dan moet je publiek aan je binden. Daar moet je proactief in zijn, dus vooral niet alleen maar afwachten tot iemand komt kijken. Je richt je daarbij op je doelgroep: ben je bijvoorbeeld een plaatselijke gymclub dan probeer je het complete dorp enthousiast te maken. De invloed moet zich uiteindelijk als een olievlek verspreiden: steeds breder en verder.

Munt slaan
Aan dit publiek kan je uiteindelijk je geld verdienen. Denk daarbij goed na over wat je wil verkopen. Shawls, kalenders of mokken kunnen voor de fan uit het dorp interessant zijn. Vanzelfsprekend reken je voor dat soort artikelen geen woekerprijzen, al was het alleen maar om omzet te kunnen genereren en zo de inkoopprijs laag te kunnen houden. Ook toernooien en evenementen kunnen een reden zijn om uit te pakken met merchandise. Speciale T-shirts, posters, handdoeken of herinneringsmedailles vinden vaak gretig aftrek bij deelnemers.

Tags:    Merchandise
Plaats reactie
laatste reacties
"Beste Ilse,

U kunt een e-mail sturen naar Beweegdiplom..."
Keurmerk nijntje Bew... 1 dag
"Hallo, is er een power pointpresentatie beschikbaar om dit aan zowe..." Keurmerk nijntje Bew... 3 dagen
"Beste,

Wij raden je aan hierover contact op te nemen m..."
Ledenadministratie m... 16 dagen