Deel dit artikel
Deel dit artikel
Gepubliceerd: 6 februari 2019 door Redactie

Hele vereniging verantwoordelijk voor pedagogisch klimaat

De KNGU zet de komende jaren in op de pedagogische ontwikkeling van trainers en coaches

Tijdens het landelijk congres The Coach en de bestuurdersbijeenkomsten ‘The Connection’ in 2018 kwam een positief pedagogisch sportklimaat al uitgebreid aan bod. 

Coaches en trainers zien het nut ervan in en merken dat het leuk is om hier bewust mee bezig te zijn. Uiteindelijk is echter de hele vereniging verantwoordelijk voor het pedagogisch klimaat.

Een positieve aanpak van zowel de bestuurders als de coaches en trainers is wat dat betreft ook van groot belang bij elke vereniging.

Niet alleen trainer, maar ook psycholoog
Joyce Lamme, bestuurslid technische zaken en trainster bij gymvereniging SIU Heerhugowaard, ervaart de kracht van die positieve aanpak al bij haar eigen vereniging. Lamme draait al van jongs af aan mee in de gymsportwereld en geeft nog altijd ‘blij les’,

In de loop van de jaren ontdekte Lamme bovendien dat ze het doel en de omgang met de kinderen belangrijker vindt dan het niveau. “Het gaat om het kind. Ik wil dat hij blij naar huis gaat. Ik ben daarom niet alleen trainer, maar eigenlijk ook psycholoog. Elk kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en iedereen moet een gelijke en positieve kans krijgen,” vertelt Lamme.

Bij verenigingen moeten de (jeugd)leden dan ook centraal staan, vindt Nicolette Schipper- van Veldhoven, lector Sportpedagogiek bij Hogeschool Windesheim en programmamanager Onderzoek en Innovatie bij NOC*NSF. “Als je sportcoach of trainer wilt zijn voor jeugdigen, dan moet je met kinderen willen werken en ze willen helpen in hun ontwikkeling. Als je dat niet wilt, kan het grote (negatieve) gevolgen hebben en moet je er niet aan beginnen. Denk daarom altijd vanuit het kind. Kids first,” zegt Schipper-van Veldhoven.

Cursus op pedagogisch vlak
Ze pleit daarom ook voor strengere eisen voor het (verenigings)kader. “Elke trainer volgt een technische cursus, waarom ook niet op pedagogisch vlak?”, vraagt ze zich af. “Sport noemt zich niet voor niets het derde opvoedingsmilieu. Veel bestuurders hoor je echter nog uitspraken zoals ‘Wij zijn er niet voor de opvoeding’ gebruiken. Als je in het veld optrekt met kinderen, voed je echter altijd op. Alle stakeholders zijn medeverantwoordelijk voor een pedagogisch klimaat. Coaches, trainers maar ook jury- en bestuursleden. Kortom, de hele vereniging.”

Marieke van der Plas, algemeen directeur bij de KNGU, vraagt zich af of het huidige systeem nog wel bijdraagt aan het welzijn van het kind of dat het anders kan. Van der Plas doet daarom een oproep aan alle betrokkenen binnen de gymsport om zaken nog meer ter discussie te stellen en in actie te komen om de noodzakelijke beweging rondom een pedagogisch perspectief verder op gang te brengen. 

Het hele bericht omtrent de pedagogische visie van de KNGU kun je via deze link vinden.

Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Is er ook een overzicht waar men in het land trampoline springen al..." Trampolinespringen 16 dagen
"Hallo
Ik ben een (mexicaanse) ex-ritmische turnster en ik ben..."
Ritmische Gymnastiek onbekend
"Hi, we hebben een lid per 10 mei ingeschreven. En deze zegt nu al w..." Contact onbekend