Deel dit artikel
Deel dit artikel
Gepubliceerd: 6 september 2017 door Redactie

Nieuwe beweegrichtlijnen:

Wat blijft, wat is veranderd?

Bewegen is goed; meer bewegen is beter. Dat is de kern van de nieuwe beweegrichtlijn voor Nederland. De Gezondheidsraad heeft op 22 augustus 2017 aan demissionair minister Edith Schippers van VWS advies uitgebracht om de oude beweegnormen te vervangen. 

Hoe was het?

Nederland kende drie normen voor gezond bewegen: de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, die adviseerde op minstens vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief te bewegen door bijvoorbeeld stevig door te lopen; de Fitnorm die aangaf op minstens drie dagen per week minimaal twintig minuten zwaar intensief te bewegen door bijvoorbeeld hard te lopen; en de Combinorm, waarvoor je aan de beweegnorm en/of fitnorm moest voldoen.

Hoe wordt het?

De drie normen verschillende normen zijn samengevoegd in de beweegrichtlijnen. Eén set richtlijnen dus voor de verschillende soorten inspanningen (van matig intensief tot zwaar intensief). Ook wordt er geen onderscheid meer gemaakt in het advies voor volwassenen en ouderen, behalve dat voor deze laatste groep tevens balansoefeningen worden aangeraden.

Het aantal minuten dat je per week moet bewegen: nog steeds 150 minuten (2,5 uur), verspreid over meerdere dagen. Daarnaast wordt ook in de nieuwe beweegrichtlijnen benadrukt dat meer beweging (langer, vaker en/of intensiever) altijd beter is. De richtlijnen geven dus een minimum aan, een ondergrens. Zeker niet een maximum. Ook bevatten de nieuwe richtlijnen niet langer het advies om minstens tien minuten aaneengesloten te bewegen. 

Spier- en botversterkende oefeningen

Eén van de belangrijkste verschillen ten opzichte van de beweegnorm, is dat de nieuwe beweegrichtlijnen volwassenen adviseren om twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen. Ouderen wordt geadviseerd dit te combineren met balansoefeningen. Voor kinderen is het advies om niet twee, maar drie keer per week aan bot- en spierversterkende oefeningen te doen.

Wil je nog meer lezen over de nieuwe richtlijnen? Dat kan hier.

Tags:    bewegen
Plaats reactie
laatste reacties
"Hallo Rianne,

Elke club met een keurmerk nijntje Bewee..."
Overzicht nijntje Be... 5 dagen
"Hebben jullie ook promotiemateriaal beschikbaar voor het nijntje-di..." Overzicht nijntje Be... 8 dagen
"en hoe zwaar is dan de freerunkar..?
en staat deze altijd in ..."
Freerunkar 26 dagen