Deel dit artikel
Deel dit artikel
Gepubliceerd: 3 augustus 2013 door Martin van Berkel

Social media voor sportverenigingen

Grotere clubbinding en meer bereik

Ruim 10 miljoen Nederlanders zijn actief met social media. Sportverenigingen hebben echter social media, ondanks het grote bereik en het gratis en interactieve karakter, nog maar mondjesmaat omarmd. Om sportverenigingen wegwijs te maken in de ‘nieuwe’ vorm van communiceren, schreef Martin van Berkel een handboek en ontwikkelde daarbij een ondersteuningstraject over het onderwerp. Hij vertelt waarom sportverenigingen niet kunnen achterblijven met het gebruik van social media.

Als communicatieadviseur bij Rotterdam Sportsupport ben ik dagelijks actief met de amateursport en het communicatievak. In 2010 zagen we dat sportverenigingen achterbleven in het gebruik van social media. Vorig jaar heeft daarom een groep studenten van de Hogeschool Rotterdam een onderzoek verricht naar het gebruik van social media door sportclubs. Dit onderzoek bevestigde de moeizame social media-inzet en vormde de opmaat voor het handboek en het traject.

Verschillende werelden
De essentie is dat de werelden van sportverenigingen en social media vaak ver uit elkaar liggen. De gemiddelde sportbestuurder en pr- en communicatiefunctionaris is in beperkte mate aangesloten op de vele digitale ontwikkelingen die spelen. Meestal weten ze dat ze ‘eigenlijk iets met social media zouden moeten’, maar weten ze niet welke mogelijkheden de club ermee heeft, waar ze moeten beginnen en hoe ze dit moeten aanpakken. Mijn ervaring is dat op dit moment maximaal één op de drie clubs actief is met social media, terwijl dit voor vrijwel iedere club enorm kansrijk is. Om deze reden is mijn doel de verschillende werelden van sportverenigingen en social media bij elkaar te brengen.

De eerste stap die voor verenigingen belangrijk is, is het beantwoorden van de vraag: wie wil ik ermee bereiken en waarom? De keuze van doel en doelgroep bepaalt welke social media-platforms - en ook andere communicatiemiddelen - de club het beste kan inzetten. Ook geeft deze keuze richting aan de inhoud die de club straks op het sociale netwerk gaat plaatsen.

Nieuwe wijn verdient nieuwe zakken
Eén van de redenen dat bijna elke club iets met social media kan, zijn de vele doelstellingen waaraan social media een bijdrage kunnen leveren. Het bereiken van potentiële nieuwe leden, vrijwilligers en sponsoren, het vergroten van de clubbinding en interactie met leden zijn zomaar enkele voorbeelden. Het aanmaken van een account en het lukraak plaatsen van berichten betekent echter nog niet dat social media direct voor resultaat zorgen. Alles draait om waarde en relevantie bieden voor jouw doelgroepen. Als je dat kan bieden, ben je interessant om te volgen. Bovendien creëer je dan de kans dat de club één van de belangrijke eigenschappen van social media gaat benutten: volgers gaan jouw berichten doorcommuniceren. Iedere actie, zoals liken (waarmee social media-gebruikers aangeven een bericht te waarderen), retweeten of delen zorgt ervoor dat een bericht niet alleen in het netwerk van de vereniging verschijnt, maar ook de netwerken van jouw volgers bereikt. De communicatie krijgt ‘olievlekeffecten’ waardoor het bereik van de club stukken groter wordt.

Lees het hele artikel hier

Tags:    Communicatie PR Promotie
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Is er in de buurt van Veenendaal een RG vereniging/club?
Ik l..."
Ritmische Gymnastiek 11 dagen
"Beste Mijnheer Kruis,

u kunt het beste zelf de verenig..."
Jubileumspelden 11 dagen
"21 dagen geleden( zie hierboven) heb ik een vraag gesteld en nog g..." Jubileumspelden 13 dagen