Deel dit artikel
Deel dit artikel
Gepubliceerd: 28 juni 2013 door Liesbeth van der Meer

Succesvol sponsors werven in crisistijd

Creativiteit wordt beloond

De economische crisis raakt verenigingen. Sponsors haken af of betalen minder en nieuwe sponsors zijn moeilijk te vinden. Toch is het vinden van sponsors niet onmogelijk. Creativiteit wordt beloond, weet ook Rotterdam Basketbal. De club deelde haar shirt op in vakjes waarbij een bedrijf voor een relatief klein bedrag één of meerdere vakjes kon voorzien van zijn logo. Het resultaat: een opbrengst van 18.000 euro. Om sportverenigingen op weg te helpen naar succesvolle sponsoring ontwikkelde Rotterdam Sportsupport het digitale Handboek Sponsorwerving. Hierin staat in negen stappen hoe sportverenigingen sponsors kunnen werven. In dit artikel zijn alvast enkele highlights uitgelicht.

Stel voordat de vereniging start met het werven van sponsors een sponsorbeleid op. Laat daarbij één ding duidelijk zijn: sponsoring is een zakelijke overeenkomst tussen de sponsor en jouw vereniging met prestaties van beide partijen. Zie het dan ook niet als bedelen om geld. Bedenk wat je de komende jaren wilt bereiken met sponsoring. Welke reden heb je om sponsors te werven: Heb je materiaal nodig of ga je een activiteit organiseren? De reden van sponsorwerving is bepalend voor de te volgen aanpak. Gebruik sponsoring niet om je begroting sluitend te maken, dat is voor het bedrijfsleven een dooddoener.

Weet waar jouw leden boodschappen doen 
Door de vereniging te analyseren, wordt waardevolle informatie verkregen. Hoe ziet jouw ledenbestand eruit? Heb je voornamelijk jeugdleden of juist seniorenleden? Waar komen de leden vandaan? Op welk niveau speelt de vereniging? Ook kan onderzoek naar het gedrag van leden interessante informatie opleveren. Heb je inzicht in waar de leden hun boodschappen doen of graag gaan eten? Of weet je in welk merk auto de leden rijden? Een Rotterdamse tennisvereniging wist na analyse dat zeventig procent van haar leden boodschappen doet bij een supermarkt in de omgeving. Met deze informatie zijn ze naar de supermarkt gegaan en sloten zij met succes een sponsorovereenkomst.

Meer lezen? Klik hier.

Dit artikel komt uit Sport Bestuur & Management 2011, nummer 1

Tags:    Sponsoring
Plaats reactie
Gerelateerde artikelen
laatste reacties
"Hi, we hebben een lid per 10 mei ingeschreven. En deze zegt nu al w..." Contact 13 dagen
"Hallo KNGU,


Ik zag op de site van knltb dat zij..."
Verzorg je website! 20 dagen
"Beste Karin,

voor meer informatie over onze freerunkar..."
Freerunkar onbekend