Deel dit artikel
Deel dit artikel
Gepubliceerd: 18 maart 2019 door Redactie

Via een E-Safari op weg naar nieuwe inzichten

De KNGU is samen met onderzoeksbureau Motivaction op een zogenaamde 'E-safari'- geweest om tot nieuwe inzichten over trainers en coaches te komen. In 2019 staan de trainers en coaches namelijk centraal bij de gymnastiekunie en daarom wil de bond deze doelgroep nog beter leren kennen.

Door middel van de E-safari is Motivaction in samenwerking met de KNGU in de wereld van de trainers en coaches gedoken. “Onze disciplines zijn niet te beoefenen zonder trainer of coach en daarom is hun rol cruciaal. Zij brengen namelijk het aanbod naar de sporter. Eigenlijk kennen we de trainers en coaches niet goed genoeg om ook daadwerkelijk meer voor ze te kunnen doen. Vandaar ook het onderzoek.”

Tot nu toe lag de focus van de KNGU namelijk met name bij de educatie van trainers en coaches, maar daar moet volgens Wieman verandering in komen. “We willen nu graag gaan bouwen aan een constructieve en structurele relatie met de doelgroep trainers en coaches. Zeker omdat we in de komende jaren hard willen werken aan het thema ‘positieve sportcultuur’.” 

Bedienen van de doelgroep
In het najaar van 2018 werd er met het onderzoek onder andere gekeken naar de beweegredenen van trainers en coaches: wat vinden ze leuk aan training geven, wat is minder leuk en hoe kan de KNGU ze beter bedienen? “We hebben lang nagedacht over de juiste doelgroep, want we wilden eigenlijk zoveel mogelijk mensen bereiken,” vertelt projectleider Bianca Wieman.

Daarom werd er een selectie gemaakt van trainers en coaches uit elke groep. “Van jong tot oud, van man tot vrouw en van trainers en coaches uit dorpen en uit de stad. Ook hebben we gekeken naar betaalde of niet-betaalde functies en uiteraard ook naar wedstrijd- en recreatiesport.”

Volgens Wieman heeft het onderzoek veel inzichten opgeleverd, die voor zowel de KNGU als de clubs erg belangrijk zijn. “Wij kunnen de resultaten voornamelijk vertalen naar het ontwikkelen van materiaal of het organiseren van acties. Maar we willen ook de clubbestuurders graag ondersteunen: zij zijn immers de werkgevers.”

Kernconclusies
Uit het onderzoek kwamen immers diverse kernconclusies die allemaal te maken hebben met goed werkgeverschap. “Zo bleek onder andere hoe belangrijk trainers en coaches de persoonlijke waardering of een juiste financiële beloning vinden, maar ook hoeveel invloed een sterke binding met de club heeft op hun functioneren. Dat zijn allemaal dingen waar clubs op kunnen letten op het gebied van goed werkgeverschap.”

De komende maanden zal de KNGU inzetten op het uitwerken van de onderzoeksresultaten. “Langzamerhand hopen we de trainers en coaches steeds beter te kunnen bedienen. Ook de clubs willen we graag op de juiste manier ondersteunen,” besluit Wieman.

Plaats reactie
laatste reacties
"Hi, we hebben een lid per 10 mei ingeschreven. En deze zegt nu al w..." Contact 13 dagen
"Hallo KNGU,


Ik zag op de site van knltb dat zij..."
Verzorg je website! 20 dagen
"Beste Karin,

voor meer informatie over onze freerunkar..."
Freerunkar onbekend